Samenzweringskunst

 

Het geluid komt de bezoeker buiten al tegemoet. Terwijl je nog bij de buitendeur staat van galerie Abel Neukunst hoor je het blikkerige geluid van een radiouitzending. Het is een Amerikaanse talkshow en de gemoederen lopen er hoog op. Eenmaal binnen zie je het schaalmodel van een Porsche 911 op een sokkel staan. De motorkap staat open en daarin blijkt een luidspreker verstopt. Om de discussie te kunnen volgen moet je er dicht bij gaan staan. Een man die zich Jimmy noemt uit er hardop zijn twijfels over de aanslagen op de Twintowers op 11 september. “Er moet springstof gebruikt zijn. Dat zie je aan de manier waarop de torens in elkaar zakken. Ik biedt een miljoen dollar aan degene die mij kan bewijzen dat de vliegtuigen de enige oorzaak waren.” De reacties van luisteraars zijn heftig en er wordt flink geschreeuwd.

De kunstenaar Sven Kalden noemt deze speelgoedversie van de Porsche 911 ‘Conspiracy Car’, de samenzweringsauto. Zaterdagavond schoof hij de rest van zijn werken die in Abel Neukunst nog tot en met 11 maart te zien zijn, aan de kant en hing een groot filmdoek op. Daarop vertoonde hij clips en films over samenzweringstheorieën over de aanslagen van 11 september. “Er is zoveel informatie beschikbaar, en de discussies gaan nog steeds maar door, vooral in Amerika. Dat wilde ik laten zien”, zegt hij.

Terwijl de gasten een biertje pakken en ontspannen met elkaar kletsen, is op het scherm een videoclip te zien waarin toespraken van George Bush gesampled zijn tot het lijkt of hij Imagine van John Lennon citeert. Daarna volgt een lange documentaire, Loose Change, waarin de officiële verklaringen over de aanslagen van 11 september in twijfel getrokken worden. “Ik neem geen standpunt in”, zegt Sven Kalden. “Ik wil alleen laten zien hoe breed de discussie ook op dit moment nog steeds gevoerd wordt.”

De intensiteit waarmee deze discussie nog steeds gevoerd wordt, ziet de kunstenaar als een vorm van Popart, een commentaar op onze samenleving. Zijn eigen werk gaat over grote thema’s. Achter het filmdoek verstopt staat een schaalmodel van de muur die Israël onlangs bouwde. Sven Kalden beschilderde die met graffiti van de Berlijnse Muur die als East Side Gallery alleen nog dienst doet als toeristische trekpleister. Hij heeft geen enkele functie meer. “Dat zie ik als een teken van hoop voor de Israëlische muur.”

Het publiek blijft tot laat op de avond in- en uitlopen en volgt geconcentreerd video’s waarin gespeculeerd wordt over Bin Laden, Afghanistan, George Bush en Condoleeza Rice. Dan begeeft plotseling de computer het en eindigt de avond abrupt. Het lijkt wel een samenzwering .

 

Verschenen in: Berliner Zeitung, 6 maart 2006