Het College hotel wil zijn gasten verleiden

 

LINDA HUIJSMANS

 

Wat is het verschil tussen een goed hotel en een design hotel? Bij het College Hotel in Amsterdam hoeft die vraag niet meer gesteld te worden. In korte tijd won het ontwerp van dit oude schoolgebouw in Amsterdam Zuid twee prestigieuze designprijzen. Ontwerper Gerard Glintmeijer zocht en vond een combinatie tussen een uniek boetiekhotel en een plek waar studenten worden opgeleid voor topfuncties.

 

Wie prijzen wint is populair en interieurontwerper Gerard Glintmeijer, mede-oprichter en eigenaar van FG Stijl, is daarom veel onderweg. Zijn bureau won dit jaar onder andere de prijs voor het beste interieurdesign in Nederland met restaurant Maxime in Den Haag en in december kreeg hij de nog prestigieuzere Prix Villegiature voor het beste interieur design in een hotel in Europa.

Vanuit een taxi in een ver buitenland, onderweg van de ene afspraak naar de andere, praat Gerard Glintmeijer echter graag over het College Hotel. Hij is trots op het project. “We zijn destijds benaderd door het ROC Amsterdam, dat een opleidingshotel op hoog niveau wilde. Er stond een schoolgebouw leeg aan het Roelof Hartplein, een oude HBS uit 1895. Ik vond dat het een designhotel moest worden waar de studenten onmiddellijk van onder de indruk zouden raken. Waarin ze zich, zodra ze binnenkomen, klein zouden voelen, in de positieve betekenis van het woord. Tegelijkertijd moest er een energie in het ontwerp voelbaar zijn, waarin jonge mensen zich prettig voelen en ze extra gemotiveerd zijn om er aan de slag te gaan.”

In eerste instantie is het hotel bedoeld voor de studenten waarvan er inmiddels dagelijks 95 rondlopen, begeleid door een professionele staf van dertig mensen. De studenten volgen uiteenlopende opleidingen; hoger of middelbaar hotelmanagement, uitvoerend horeca ondernemer, toerisme en zelfs beveiliging.

De gasten die het viersterren hotel bezoeken zijn het instrument maar benadrukt Gerard Glintmeijer: “ook zij moeten bij binnenkomst overvallen worden door het gevoel ‘wow wat prachtig. Hier wil ik graag gast zijn.”

Want behalve opleidingshotel, wil The College een viersterren boetiekhotel zijn, dat de concurrentie aan kan gaan met andere designhotels in Amsterdam. De prijzen zijn vergelijkbaar en de inspanning om de gast te verleiden zijn minstens zo groot. Hotelmanager Isabelle van Ouwerkerk meldt glimmend een bezettingsgraad van 70 procent en ook de bekende Nederlanders én popsterren weten het hotel inmiddels te vinden. Ook daarin ziet Van Ouwerkerk een leermoment. “Deze zomer logeerde Beyonce hier. Dat vraagt veel extra’s van onze studenten. De hekken gaan dicht, er staan drommen fans buiten en we eisen van ze dat er niets van wat er binnen gebeurt buiten het hotel komt. Dus niet ’s avonds naar huis rennen en aan je vrienden vertellen wat Beyonce draagt of hoe ze praat.” De gratis kaartjes voor het concert van de superster maakten natuurlijk een hoop goed.

 

 

Bij het ontwerp heeft Glintmeijer er op gelet dat de gasten zich in de eerste plaats thuis zouden voelen. “Ik wil niet dat ze uitsluitend onderdeel van een ontwerp zijn. Men kan zich terugtrekken of juist deelnemen aan het hotelleven. Die keuze wil ik ze nadrukkelijk geven.”

Dat is ook te zien in bijvoorbeeld de lounge. Geen grote open ruimte, maar een variatie van knusse zitjes, waar men zich terug kan trekken voor een intiem onderhoud, en een grotere ruimte met hoge tafels waar mensen in en uit lopen. De catwalk loopt als een kaarsrechte lijn overal langs. Warme kleuren overheersen, de vloer is van donker eikenhout en er is een open haard.

 

 

Isabelle van Ouwerkerk wijst tijdens de rondleiding op een enorme hoeveelheid details die verraden dat het hotel bedoeld is als opleiding. Details die de gemiddelde bezoeker niet opvallen. “De looproute in de bar is bepaald niet gemakkelijk. De intiemere zitjes zitten wat weggestopt, zodat ze extra hun best moeten doen om de gasten in de gaten te houden. Er zijn opstapjes, rare hoekjes, waar je met een dienblad vol drankjes goed moet letten op wat je doet.”

Het College Hotel heeft veertig kamers met elk een eigen inrichting en sfeer. Zo is er het scheikundelokaal, waar in de voormalige zuurkast een bank, bekleed met Chinese zijde is gezet. Knus, hip en met een geheel eigen karakter.

 

 

Ook een verschil met veel andere hotels is de zichtbaarheid van bijvoorbeeld de keuken en de patisserie. De hotelgasten lopen erlangs en zien door grote hoge ramen de studenten aan het werk. Niet iedereen houdt daar van, merkt Van Ouwerkerk, maar uiteindelijk wennen ze er allemaal aan.

Het restaurant, onder leiding van chef Schilo van Coevorden, is gevestigd in de voormalige gymzaal van de school en heeft een open keuken. De restaurantgasten zien daar de hele middag of avond hoe hun bestelling bereid wordt. Om het verschil tussen studenten en professionals duidelijk te maken, dragen de leerlingen een zwart petje en werken de professionals blootshoofds.

Voor de studenten zelf is het juist wel lastig. Niet alleen moeten ze vaak even wennen aan het idee dat ze op de vingers gekeken worden, ook het uitserveren is ingewikkelder dan gemiddeld. Ook hier zijn afstapjes en onlogische opstellingen gecreëerd.

Het menu is geïnspireerd op de Hollandse keuken uit de gouden eeuw met een eigentijdse twist. Zo zijn er Zeeuwse mosselen en kroketjes als starters en Noord-Hollandse kip.

 

Isabelle van Ouwerkerk wijst al rondlopend op andere details die van de studenten straks geen gewoon hotelpersoneel moet maken, maar toppers. “De ontwerpers hebben veel zwarte, hoog glanzend muren gemaakt. Daarop zie je alles, elk stofje, elk vlekje. De studenten moeten dat goed in de gaten houden en regelmatig bijwerken. De zitjes in de lounge hebben tafels met glasplaten, waar makkelijk kruimels onder blijven liggen.”

Gerard Glintmeijer geeft nog meer voorbeelden. “Alle stoelen hebben losse kussens en allemaal hebben ze lijnpatronen. Je moet er goed op blijven letten dat die kloppen.”

De bedden worden opgemaakt met losse lakens zodat je ze met zijn tweeën moet opmaken. Een oefening in teamwork dus.”

Gelukkig heeft hij ook gedacht aan het welzijn van de leerlingen. Zo is de receptie waar de gasten ontvangen worden een verlaagd plafond gekregen in de hoge ontvangsthal. Dat is met opzet gedaan, om de vier leerlingen die daar staan, een beschermd gevoel te geven.

 

De gasten weten van tevoren dat ze in een opleidingshotel terecht komen. En als ze dat niet weten, dan valt het ze bij binnenkomst wel op. Isabelle van Ouwerkerk: “Ik hoor vaak mensen verbaasd zeggen; ‘Wat een boel personeel loopt hier rond. En wat zijn ze allemaal jong!’

 

 

 

The College Hotel, Roelof Hartstraat 1 Amsterdam. Tel: 020 57 11 511, fax: 020 57 11 512, info@thecollegehotel.com www.thecollegehotel.com.

Kamers van € 205,-  voor een single tot € 235,- voor een superior double room.

Suites van € 365,-  tot € 670,-

Ontbijt € 17,50 per persoon.